Je staat dagelijks met hart en ziel voor de klas. Je krijgt er vaak extra taken bij die je met liefde doet. Leerlingen staan bij jou altijd voorop. Je collega’s daarachter. Maar waar sta jij? Dit vraagt iets van jou.
Communicatietechnieken en bewustwording kun je overal gebruiken
Als leraar, docent, leerlingbegeleider, ondersteunend personeel, remedial teacher of teamleider heb je veel te maken met communicatie. Tussen collega’s, in je team en in het contact met ouders, verzorgers en leerlingen. Les geven verschuift steeds meer naar begeleiden, competentiegericht laten leren en passend onderwijs. Er is meer aandacht voor burgerschap, diversiteit en inclusiviteit.
Communicatie en aandacht als basis voor werkplezier
Een uitdagende tijd in het onderwijs om je vak leuk te blijven vinden. En lekker te blijven werken.
Er is hoge werkdruk en er zijn meer taken te doen. Er is minder tijd en aandacht voor je collega’s. Er wordt iets extra’s van je gevraagd om communicatie duidelijk en prettig te laten verlopen. Het is namelijk belangrijk om jezelf en collega’s daadwerkelijk te blijven zien. En aandacht voor elkaar te hebben.
Wat je in ons programma ontdekt
In ons programma ontdek je hoe je anders kunt kijken naar communicatie. Je krijgt hierbij handvatten, die je iedere dag overal kunt gebruiken. Je wordt zelfverzekerder en je ervaart je werkdruk minder. Je gaat lekkerder werken en effectiever communiceren met je collega’s, ouders, verzorgers, leerlingen en ook privé heb je hier zeker voordeel van.
Vragen waarop je antwoord krijgt
- Hoe bewust ben ik van mijn eigen communicatie en het effect ervan op anderen?
- Hoe zet ik taal in als kracht in contact met leerlingen, ouders en collega’s?
- Hoe luister ik beter, vraag ik handiger door, vat ik beter samen en check ik of mijn interpretatie klopt?
- Hoe geef ik constructieve feedback en complimenten?
- Hoe zet ik een minder fijn gevoel om in positieve taal en energie?
- Wat vind ik belangrijke waarden in het leven en mijn werk?
- Hoe kan ik mijn uiterlijke en innerlijke stem benutten?